Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

در شرایطی به مصاف معاملات آخرین روز کاری هفته می‌رویم که بازار دیروز به کمک رسیدن برخی اخبار مثبت و موثر، با تقاضای بهتری آغاز کرد و دست‌کم از شدت عرضه‌ها کاسته شد؛ هر چند که حقوقی‌ها رخصت نمی‌دهند و در مثبت‌ها هر تقاضایی که از راه برسد را پاسخ می‌دهند و لذا با گذر از یک ساعت نخست بازار دیدیم که سمت تقاضا عقب نشست و فضا تا پایان ساعت معاملات رکودی و بی‌رمق پیش رفت. در نتیجه معاملات روز گذشته، شاخص کل به لطف تحرکات دو گروه ...

تقابل دیدگاه معامله‌گران بر اساس فکت

1) پیش‌بینی بازار ...

میثم بهرامی - بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات آخرین روز کاری هفته می‌رویم که بازار دیروز به کمک رسیدن برخی اخبار مثبت و موثر، با تقاضای بهتری آغاز کرد و دست‌کم از شدت عرضه‌ها کاسته شد؛ هر چند که حقوقی‌ها رخصت نمی‌دهند و در مثبت‌ها هر تقاضایی که از راه برسد را پاسخ می‌دهند و لذا با گذر از یک ساعت نخست بازار دیدیم که سمت تقاضا عقب نشست و فضا تا پایان ساعت معاملات رکودی و بی‌رمق پیش رفت. در نتیجه معاملات روز گذشته، شاخص کل به لطف تحرکات دو گروه پتروشیمی و پالایشی، با رشد حدود 9 هزار واحدی در ارتفاع دو میلیون و 178 هزار واحدی قرار گرفت. ارزش معاملات با کمی رشد به 2.7 همت رسید و اندکی نقدینگی در حد خرید یکی دو آپارتمان وارد بازار شد ... !!

برخی از معامله‌گران و سهامداران، مثبت بازار روز گذشته را موقت می‌دانند و معقتدند این برگشت، جزئی از یک اصلاح طولانی‌تر است. استدلال آنها هم برای این تفکر این است که هنوز حجم قوی نیست. گزارش‌های 3 ماهه ضعیف بوده و قطعی برق ممکن است خود را در گزارش‌های ماهانه نشان دهد. اما در سوی دیگر عده‌ای معتقدند، جذابیت قیمت‌ها و رسیدن P/E-ttm شرکتها به سطوح حداقلی، در کنار اصلاح هر چند آرام دلار نیما و کاهش نسبی نرخ بهره و در نهایت ابطال حکم دیوان عدالت اداری درباره نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی می‌تواند سرآغازی برای تغییر رفتار بازار باشد. چراکه روزهای سیاه بورس دقیقا با داستان نرخ خوراک آغاز شد و حالا برگشت به شرایط منطقی و عقبگرد از یکسری تصمیمات می‌تواند عاملی برای اعتماد ولو محدود به بازار باشد.

بازار با هر کدام از اخبار و تحولات منفی که در 15 ماه اخیر به او رسیده بود، برای چند هفته به رکود و استقبال از ریزش قیمت‌ها می‌رفت. هر کدام از این خبرها عاملی برای از دست رفتن اعتماد عمومی و فرار نقدینگی از بازار بودند. از دید ما تیر آخر، نرخ بهره بود که توسط فردی سبک‌عقل به نام فرزین در جایگاه بانک مرکزی روانه قلب بازار شد و دقیقا در همین مقطع بود که حتی پروژه‌بازی هم در بازار متوقف شد و آن پولی که به دنبال کسب نوسان از سهام متوسط و کوچک بازار بود، تصمیم گرفت پول خود را در مسیر سود بدون ریسک بیش از 33 درصد و حتی در مقاطعی تا 37 - 38 درصد قرار دهد.

و چه جالب که برگشت از برخی تصمیمات غلط درست در دقیقه 5+90 رخ می‌دهد ! یکسال تولید و اقتصاد کشور را به ورطه نابودی بکشانی، بازار سرمایه و اعتماد سهامداران را نابود و لگدمال کنی، پول و دارایی معامله‌گران و فعالین بازار را بسوزانی و درست در زمانی که قرار است میز و صندلی را تحویل بدهی، در مسیر بازگشت به تنظیمات کارخانه قرار بگیری ... !! چه ظلم‌ها و خیانت‌ها که در حق بازار سرمایه نشد و سازمان بورسی که در برابر در تمام این خیانت‌ها و فسادها سکوت پیشه کرد و نظاره‌گر ماجرا بود و به قول برخی جاده صاف‌کن دولت بود !

البته برخی از صندوق‌ها و حقوقی‌ها هم در اتفاقات تلخ اخیر و حادثه معروف 17 اردیبهشت 1402 مقصر بودند و دست آلوده به خون آنها را هم نمی‌توان نادیده گرفت. اعتقاد ما این است که بعد از استقرار دولت چهاردهم و اعمال تغییرات اساسی در برخی از پست‌های سازمانی، باید کارگروهی برای رسیدگی به اتفاقات یکسال اخیر بازار سرمایه تشکیل شده و در صورت لزوم شاهد کشیده شدن پای برخی از افراد مقصر به میز محاکمه باشیم !! شاید در دل خود به این صحبت‌ها بخندید اما واقعیت این است که برای جلوگیری از تکرار چنین ظلمی، باید درس بزرگی به مقصرین حوادث اخیر داده شود. بگذریم ... !

امروز سوم مرداد است و تا تاریخ تنفیذ رئیس‌جمهور تنها 2 روز کاری باقی است. ظاهرا قرار است همزمان با مراسم تنفیذ پزشکیان، اعلام رسمی اعضای کابینه دولت چهاردهم را داشته باشیم و لذا احتمالا در روزهای پایانی هفته‌، شنیده‌ها و شایعات درخصوص اسامی وزرا به سطوح حداکثری خواهد رسید. برخی معتقدند برگشت قطعی بازار یا از روز هفتم و هشتم مرداد یعنی هفته آتی و یا از زمان دریافت رای اعتماد مجلس به وزرای کابینه خواهد بود. چراکه بازار سرمایه به شدت تحت تاثیر جریان‌های دولتی و شبه‌دولتی قرار دارد و اگر قرار است جریان پولی شکل بگیرد و یا سیاستگذاری جدیدی پیاده شود، نقش دولت و ارکان مختلف آن، مهم و حیاتی است. پس طبیعی است همه تا استقرار دولت جدید صبر کنند. ضمن اینکه آمار رشد شاخص‌ها تا پیش از استقرار دولت جدید، به نام دولت قدیم نوشته خواهد شد ... !!

پس این چند روز را هم باید صبر کرد و دید تیم جدید چه برگی برای بازار رو می‌کند. به نظر مرداد داغی در پیش است. روز نخست گرم‌ترین ماه سال را با کناره‌گیری بایدن از انتخابات آمریکا و حمایت او از کاملا هریس آغاز کردیم و در ادامه خبر ابطال حکم دیوان عدالت اداری درباره نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی را داشتیم. به نظر فضای خبری تا پایان ماه به همین شکل داغ و پرحاشیه باشد و ماجراهای جالبی را در بازار داشته باشیم. به‌خصوص‌ که هفته بعد تحولات کابینه و اسامی افراد و برنامه‌ها می‌تواند دوباره سرتیتر اخبار بازار شود. و البته کدال و تحولات آن را هم نباید فراموش کرد. بعد از انتشار گزارش‌های میان‌دوره‌ای، از امروز عملکرد تولید و فروش ماهانه را خواهیم داشت. گزارش‌های تیر از این نظر اهمیت دارد که بازار به دنبال اثرات قطعی برق در شرکت هاست و لذا اگر آثار این موضوع حاد نباشد و انتخاب اعضای کابینه به سود بازار پیش برود، ممکن است هفته آتی نقطه عطفی برای چرخش قوی‌تر بازار باشد.

و نکته آخر که شاید موضوعی تکراری باشد، مربوط به گزارش‌های فصلی است که طی روزهای اخیر منتشر شد. روز گذشته هم به این نکته اشاره شد که بیش از 100 شرکت فضای خوبی در گزارش‌دهی داشتند و در این شرایط سخت اقتصادی با رشد سود همراه بودند. به نظر منفعل بودن و تماشاگر بودن، همیشه استراتژی درست و موفقی نیست ! و لذا در این شرایط با بررسی این گزارش‌ها و قرار دادن سود و حاشیه سودها کنار نمودارهای قیمتی می‌توان استراتژی‌های معاملاتی را تدوین و در فرصت مقتضی اقدام به خرید و یا اصلاح پرتفوی کرد. معتقدیم این انتخاب و اصلاح پرتفوی، می‌تواند بازدهی مناسبی را در 8 ماه پیش رو برای معامله‌گران پای کار به ارمغان بیاورد. به نظر جریان پول درست در نقطه‌ای که کسی انتظارش را ندارد در مسیر بازار قرار می‌گیرد و شرایط را تغییر می‌دهد.

اما بحث را کوتاه کنیم و به سراغ بازار برویم. بازاری که اگرچه بهتر از روزهای اخیر بود و شاخص سبز رنگی داشت اما خیلی هم جذاب و امیدوارکننده پیش نرفت و لذا از آنجا که به آخر هفته رسیدیم، احتمالا برای امروز بازار ضعیف‌تر و پرعرضه‌تری داشته باشیم. 

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص‌ها، بازار، نوسانات بازارهای جهانی و منحنی ارزش معاملات :

ارزش معاملات

3) سر تیتر خبرهای سیاسی و اقتصادی اخبار و شایعات بازار :  

* نظرسنجی شبکه «سی‌بی‌اس» نشان داد که بخش اعظم آمریکایی‌های حامی حزب دموکرات، از کناره‌گیری «جو بایدن» از رقابت‌های انتخاباتی و جایگزینی «کامالا هریس» حمایت می‌کنند.

* جیمی هریسون، رئیس کمیته ملی حزب دموکرات اعلام کرد که این حزب تا تاریخ ۷ آگوست (۱۷ مرداد) نامزد نهایی خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی خواهد کرد.

* سیدجعفر هاشمی مدیرعامل هلدینگ نفت و گاز پارسیان درخصوص تاثیرات لغو مصوبه خوراک پتروشیمی‌ها گفت: آثار تعدیل مثبت این تصمیم در دیوان عدالت اداری حدود مبلغ ۷,۵۰۰ میلیارد تومان در شرکتهای زیرمجموعه گروه نفت و گاز پارسیان شامل شرکتهای پتروشیمی پردیس شیراز، کرمانشاه زاگرس و خراسان است. از آنجا که مجامع شرکتهای فوق به جز پردیس برگزار گردیده، لذا در مجامع سال آینده آن شرکتها درخصوص تقسیم سود تصمیم‌گیری می‌شود.

* در پی ابلاغ حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال مصوبه افزایش نرخ خوراک گاز صنایع، سازمان بورس و اوراق بهادار از شرکت‌های پالایشی و معدنی خواستار افشای اطلاعات خود در جهت شفاف‌سازی شد.

4) بررسی صنایع :

* با توجه به رسیدن خبر ابطال حکم دیوان عدالت اداری درباره نرخ خوراک، طبیعی بود که نمادهای گروه پتروشیمی در بازار روز گذشته فضای بهتری داشته باشند اما به 5 دلیل تقاضا آنچنان که باید و شاید قوی نبود. 1- آثار اصلاح نرخ خوراک با توجه به در دسترس نبودن قبوض اصلاحی شرکت گاز روشن نبود. 2- مشکل بازار صرفا به نرخ خوراک خلاصه نمی‌شود. بازار در انتظار تعیین یک فرمول منصفانه با یک بازه زمانی مشخص (فرضا 5 یا 10 ساله) است و این موضوع با توجه به اینکه هنوز دولت جدید مستقر نشده، کمی زمانبر خواهد بود. ضمن اینکه بازار هنوز دیدگاه دولت جدید را نمی‌داند و لذا فرض بدبین‌ها بر این است که شاید اصلا" اصلاحی در نرخ خوراک اتفاق نیفتد و یا فیل دولت جدید هم در بودجه آذر امسال یاد هندوستان کند ! 3- بازار در انتظار کاهش اختلاف بیشتر بین دلار آزاد و نیماست. 4- نمادهای پتروشیمی برای حرکت نیاز به حضور نقدینگی سنگین در بازار دارند که متاسفانه چنین پولی بواسطه از دست رفتن اعتماد عمومی موجود نیست. 5- حقوقی‌ها در اولین فرصتی که صف خرید در بازار می‌بینند اقدام به عرضه‌های سنگین می‌کنند. بنابراین رشد قیمت‌ها محدود و بدون هیجان خواهد بود. در این گروه شرکت‌های تولیدکننده اوره و متانول بیشترین منفعت را از این موضوع می‌برند. بنابراین نمادهایی نظیر زاگرس، شفن، کرماشا، شخارک، شپدیس، شیراز، خراسان و تا حدودی پارسان و پترول نوسانات جالب‌تری خواهند داشت. طبق گفته مدیرعامل زاگرس، تاثیر مالی این رویداد به صورت تقریبی بین 1.3 تا 1.9 همت (به ازای هر سهم احتمالا بیش از 600 تومان) است. همچنین، طبق برآورد ما تاثیر این موضوع بر سود پتروشیمی کرمانشاه بین 180 تا 200 میلیارد تومان (نزدیک به 18 تومان) خواهد بود. به نظر اکثر شرکت‌های پتروشیمی وجه ناشی از رویداد فوق را به حساب انباشته برده و در مسیر افزایش سرمایه قرار بگیرند.

* بسیاری از تحلیلگران معتقدند تنها صنعتی که افزایش فروش داشته، صنعت قند و شکر بوده و دلیل آن هم کاملا مشخص است. صنعتی که کالای آن یک کالای اساسی و استراتژیک غذایی است و دولتها نمی‌توانند در برابر چنین محصولی ریسک قیمت‌گذاری دستوری را بشدت سایر صنایع اعمال کنند و با افزایش قیمت این محصول ملایم‌تر و سریع‌تر کنار می‌آیند. امسال هم برای افزایش سطح زیرکشت چغندرقند، افزایش خرید تضمینی این محصول از کشاورزان افزایش یافت و به تبع آن شکر داخلی هم افزایش نرخ گرفت. هر چند صنعت قند و شکر کاملا فصلی است (و البته فصل اصلی هنوز فرا نرسیده) اما بهبود مارجین در گزارشات این شرکتها کاملا مشهود است. در این گروه قلرست چند روزی است که با افزایش تقاضا همراه است و گویا این تقاضا ارتباط با عرضه بلوک 79 درصدی شرکت در تاریخ 15 مرداد دارد. نمی‌دانیم این بلوک خریدار دارد یا خیر اما فضای نموداری به شکلی است که از رشد میان‌مدتی سهم پشتیبانی می‌کند. به لحاظ تکنیکی، قثابت را می‌پسندیم. از نظر بنیادی قزوین و قهکمت فضای خوبی دارند و چنانچه به دنبال سهمی با برنامه افزایش سرمایه و شرایط بنیادی مناسب هستید، قصفها گزینه جالبی است.

* در گروه خودرویی معاملات چنگی به دل نمی‌زند. البته گزارش 3 ماهه دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا کمی متفاوت‌تر از سال گذشته بود. در سایپا شرکت برای اولین بار زیان ناخالص نداشت اما در نهایت رشد هزینه‌ها باعث شد تا زیان خالص امسال هم‌تراز با سال گذشته شود و دست‌کم رشد نداشته باشد. در ایران‌خودرو زیان خالص 3 ماهه 50 درصد کمتر از بهار سال گذشته بود که اتفاق جالبی است. از طرف دیگر اخبار مجامع هر دو شرکت نشان داد که عزم برای تجدید ارزیابی و افزایش سرمایه جدی است. به‌ نظر یک سیگنال اولیه برای تغییرات بنیادی صادر شده اما تا زمانی که سایه شوم قیمت‌گذاری دستوری و رد پای دولت در این شرکتها وجود داشته باشد، نمی‌توان امیدی به تغییر فضای مطمئن داشت. بنابراین همانطور که بازار در انتظار تعیین وزارت اقتصاد است، صنعت خودرو نیز در انتظار معرفی وزیر صمت و دیدگاه‌های ایشان است. از آنجا که صنعت خودرو پتانسیل ایجاد یک بحران جدی در اقتصاد کشور را دارد، به نظر در دولت جدید تحولاتی را در این صنعت خواهیم داشت. از این رو توصیه می‌شود این گروه و اختصاصا دو نماد یاد شده را بیشتر زیر نظر داشته باشید.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24